Zorgfraude
Twijfelt u of de juiste kwaliteit van zorg geleverd wordt? Of denkt u dat er iemand fraudeert? Door mensen die zorg ontvangen, zorgverleners of pgb-budgethouders?
Inwoners van Wassenaar kunnen ondersteuning krijgen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Jeugdwet. Hier zitten bepaalde afspraken aan vast. Het is belangrijk dat zorggeld dat bestemd is voor zorg naar mensen gaat die het echt nodig hebben. Als een persoon of een zorgaanbieder zich niet aan deze afspraken houdt of als iemand onterecht gebruik maakt van deze ondersteuning, noemen we dit zorgfraude.
Voorbeelden van mogelijke zorgfraude
- Zorg laten betalen (declareren) zonder dat er zorg geleverd is.
- Slechte zorg leveren met ondeskundig personeel.
- Geld voor meer of andere zorg vragen of laten betalen (declareren) dan geleverd is.
- Meer zorg aanvragen of leveren dan nodig is.
- Geld voor zorg vragen (declareren) die al op een andere manier wordt betaald.
- Zorg blijven leveren, terwijl het niet (meer) nodig is.
- Minder (goede) zorg leveren dan nodig is.
- Als de veiligheid van de inwoner in het geding is.
- Een administratie die niet op orde is.
- Het oneerlijk zijn over een situatie, zodat er onterecht geld of zorg gedeclareerd kan worden.
- Aanleveren van vervalste / verzonnen informatie (onjuiste voorstelling van zaken / misbruik van DigiD).
- De persoon die zorg nodig heeft maakt misbruik van voorzieningen. Bijvoorbeeld: de persoon heeft geen huishoudelijke hulp nodig of besteedt het budget aan iets anders dan aan zorg.
- Een zorgverlener of zorgaanbieder gebruikt de DigiD of bankpas van een cliënt.
- De pgb-vertegenwoordiger werkt voor de zorgverlener of zorgaanbieder.
Het melden van zorgfraude
Het is belangrijk dat geld vanuit de Wmo en Jeugdwet terechtkomt bij mensen die het écht nodig hebben. En dat de zorgaanbieders de juiste ondersteuning bieden. Daarom is het belangrijk dat de gemeente op de hoogte wordt gebracht als er sprake is van zorgfraude.
Benoem in uw melding:
- De persoon of zorgaanbieder waar uw vermoeden over gaat;
- Het adres van deze persoon of zorgaanbieder;
- Om wat voor soort fraude het gaat.
Hoe nauwkeuriger u de informatie doorgeeft, hoe eerder en beter dit onderzocht kan worden. Wij gaan vertrouwelijk om met deze informatie. U kunt de melding ook anoniem maken.
Wat gebeurt er met uw melding?
Een toezichthouder doet onderzoek naar uw melding. Dit kan zijn:
- het bekijken van gegevens;
- onderzoek op een adres;
- gesprekken met mensen die ermee te maken hebben.
Is er bewijs voor zorgfraude, dan neemt de gemeente maatregelen. Bijvoorbeeld:
- veranderen of stoppen van de zorg;
- uitsluiten van een zorgaanbieder;
- terugvragen van geld;
- aangifte doen.
Twijfelt u of er sprake is van zorgfraude? Neem dan contact op met het meldpunt. Zij gaan met u in gesprek om uit te leggen welke zorg er wordt verwacht en waar u op kunt letten.