Om te bepalen of er ergens structureel te hard gereden wordt, wordt uitgegaan van het zo genoemde 85-percentiel. Het 85-percentiel is een snelheidswaarde die voortkomt uit snelheidsmetingen. 85% van de weggebruikers rijdt deze snelheid of langzamer. Als deze waarde hoog boven de maximumsnelheid ligt geeft de gemeente dit door aan de politie. Zij bepalen dan of er tot handhaving overgegaan wordt.

In bijna alle gevallen bleek dat er geen sprake was van structureel te hard rijden. Snelheidsremmende maatregelen zijn in de meeste gevallen daarom niet nodig.

Het beleid van de gemeente is dat zodra er in een straat groot onderhoud uitgevoerd gaat worden, de bestaande inrichting van de weg tegen het licht gehouden wordt. De gemeente houdt dan onder andere rekening met eventuele ongevallen die hebben plaatsgevonden, snelheden die daadwerkelijk gereden worden en de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Op basis daarvan wordt bezien of snelheidsremmende maatregelen toegepast worden. Uiteraard maakt het gemeentebestuur de uiteindelijke afweging of de maatregelen uitgevoerd worden en moeten de financiële middelen voldoende toereikend zijn.

Buiten de onderhoudswerkzaamheden is slechts op zeer beperkte schaal uitbreiding van het aantal snelheidsremmende maatregelen mogelijk. Alleen in situaties met een spoedeisend karakter wordt voortijdig bekeken of de inrichting van de weg aangevuld moet worden met een verkeersdrempel. Het spoedeisen karakter bestaat daarbij voornamelijk uit letselongevallen.

Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur of 80 km/uur worden in principe geen snelheidsremmende maatregelen toegepast.