Kandidaatstelling op 31 januari 2022
Op maandag 31 januari 2022 is de dag van kandidaatstelling (Kieswet hoofdstuk H). De kandidatenlijst moet dan tussen 9.00 en 17.00 uur worden ingeleverd door een Wassenaarse kiezer bij het centraal stembureau, Johan de Wittstraat 45. Deze kiezer is de (plaatsvervangend) gemachtigde van de partij, of een andere kiezer aan wie deze bevoegdheid is verleend door de gemachtigde (met behulp van het H3-1 formulier uit OSV). De kandidaten kunnen bij de inlevering aanwezig zijn.
Voor de kandidaatstelling moet u op 31 januari inleveren:
- Kandidatenlijst (model H1 is verplicht!)
- Instemmingsverklaringen van alle kandidaten (H9)
- Kopie geldig legitimatiebewijs van de kandidaten die nog niet in de gemeenteraad zitten
- Kopie geldig legitimatiebewijs van de inleveraar
Eventueel:
- Vestigingsverklaringen van kandidaten die niet in Wassenaar wonen, dat zij bij benoeming in Wassenaar gaan wonen
- Aanwijzing gemachtigde op H9 voor kandidaten die niet in Nederland wonen
- H3-1-formulier waaruit de bevoegdheid van de persoon die de lijst inlevert blijkt (als gemachtigde niet zelf de lijst inlevert)
- H3-2-formulier: verklaring van de gemachtigden waaruit de bevoegdheid tot samenvoeging blijkt, als u samen met een andere partij één kandidatenlijst inlevert
Partijen die nog geen zetels hebben in de raad moeten tevens inleveren:
- Bewijs van betaling waarborgsom van kandidaatstelling van €225,- (H14)
- 20 ondersteuningsverklaringen (H4).
Op dinsdag 1 februari om 16.00 uur, houdt het centraal stembureau onder leiding van de burgemeester een besloten zitting tot het onderzoeken van de kandidatenlijsten. Naar aanleiding van dit onderzoek ontvangt de persoon die de lijst heeft ingeleverd per aangetekende brief en per e-mail een overzicht van eventuele geconstateerde verzuimen (Kieswet hoofdstuk I). De door de partijen ingeleverde documenten worden voor alle kiezers ter inzage gelegd.
Herstel verzuimen kandidaatstelling tot en met 3 februari 17.00 uur
Als de door u ingeleverde documenten niet in orde blijken te zijn, kunt u deze verzuimen herstellen op woensdag 2 en donderdag 3 februari van 9.00 tot 17.00 uur op het gemeentekantoor, Johan de Wittstraat 45.