Wat is het?

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.

Er zijn 3 soorten kaarten.

Bestuurderskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt zelf auto rijden.

Passagierskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt niet zelf auto rijden. U heeft continu de hulp van een bestuurder nodig.

U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend in een rolstoel zit.

Instellingenkaart

Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.

Hoe werkt het?

  • De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
  • De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente.
  • Een medische instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet.

Wat heb ik nodig?

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • Bewijs van medisch onderzoek

Hoe lang duurt het?

Afhankelijk van de medische keuring is de doorlooptijd 6 tot 12 weken.

Wat kost het?

2022

  • Kosten Europese Gehandicaptenparkeerkaart: € 36,45 (exclusief kosten medische keuring)
  • Bij afgifte voor een duplicaat betaalt u € 28,10
  • Standaard medisch advies van de GGD € 103,50
  • Eenvoudig (op basis van dossieronderzoek) medisch advies van de GGD € 87,50
  • Inwinnen van aanvullende informatie bij een huisarts € 103,00.
  • Inwinnen van aanvullende informatie bij een specialist € 130.
  • Huisbezoek € 152,50.
  • Bij het niet verschijnen op een gemaakte afspraak voor een keuring wordt het no-show tarief van de keuringsinstantie ter hoogte van € 48,50 doorberekend aan de aanvrager. De regels van de keuringsinstantie met betrekking tot het tijdig afmelden zijn hierbij leidend.

Legesverordening Wassenaar

Online een afspraak maken

Wilt u op afspraak langskomen?

Direct online regelen

De gemeente Wassenaar werkt met DigiD. Wilt u meer weten of een DigiD aanvragen? Kijk dan op www.digid.nl

DigiD linkWS-2055-1 Gehandicaptenparkeerkaart met DigiD

Heeft deze informatie u geholpen?