Subsidieregelingen

Subsidieregeling Toeleiding naar vrijwillig en betaald werk

Het gemeentebestuur vindt het hebben van vrijwillig of betaald werk belangrijk voor de zelfredzaamheid en (sociale) gezondheid van de inwoners. Met deze subsidieregeling wil het gemeentebestuur dit stimuleren door subsidie te geven aan organisaties die uitkeringsgerechtigden en statushouders helpen bij het vinden vrijwillig of betaald werk.

 Voor het subsidiejaar 2026 kunt u subsidie aanvragen tussen 1 mei en 1 augustus 2025.

De onderstaande informatie is bedoeld om het aanvraagproces te vergemakkelijken, maar is geen vervanging van de regelgeving en de beschikking. Bij vragen kunt u contact opnemen via subsidies@wassenaar.nl

Waar moet uw organisatie aan voldoen?

Uw organisatie moet:

  • een rechtspersoon zijn (bijv. stichting of vereniging),
  • doelen en activiteiten hebben die passen bij het beleidsplan Sociaal Domein van de gemeente,
  • indien wordt gewerkt met kwetsbare personen moeten personeel en vrijwilligers beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG),
  • bij subsidie boven € 100.000: werken volgens de Governancecode Sociaal Werk of vergelijkbare principes van goed bestuur.

Subsidieaanvragen voor eenmalige activiteiten van minder dan € 2.500 moeten eerst worden gedaan bij het Fonds Wassenaar. Pas als de aanvraag daar wordt afgewezen wordt deze beoordeeld door de gemeente.

Hoe doet u een aanvraag?

U doet de aanvraag via het digitale aanvraagformulier van de gemeente. U kunt dit formulier tussentijds opslaan. Voor de begroting gebruikt u het begrotingsformat. Wij raden u aan de subsidieregeling Toeleiding naar vrijwillig en betaald werk gemeente Wassenaar 2025 voorafgaand aan het indienen van de aanvraag goed te lezen. Zorg dat u de volgende informatie bij de hand heeft:

  • Een beschrijving van wat u gaat doen en wat u daarmee wil bereiken voor de inwoners van Wassenaar en hoe deze resultaten inzichtelijk worden gemaakt. Het plan moet dus zoveel mogelijk SMART zijn (SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden).
  • Een toelichting per criterium (bijv. over kennis en ervaring). Let op: voor hogere subsidieaanvragen gelden meer criteria, zie hiervoor de subsidieregeling.
  • Een begroting en dekkingsplan van de kosten.
  • Het bankrekeningnummer van uw organisatie en een kopie bankafschrift.
  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel van de aanvrager.

Bij subsidies van meer dan € 5.000 moet u ook het volgende aanleveren:

  • Het meest recente jaaroverzicht of jaarrekening.
  • Het eigen vermogen van de organisatie moet duidelijk aangegeven zijn in het jaaroverzicht of de jaarrekening.
  • Een uitsplitsing in kosten voor personeel en activiteiten, een prijs per FTE en de overheadkosten. Hiervoor gebruikt u het begrotingsformat. Of, indien gebruik wordt gemaakt van een integrale kostprijs; een toelichting op de berekening daarvan. 

Vraagt uw organisatie voor de eerste keer subsidie aan bij de gemeente? Dan indien mogelijk ook:

  • een kopie van de meest actuele statuten.
  • het meest recente jaarverslag en de meest recente jaarrekening.

Hoe gaat het verder na uw aanvraag?

  • De gemeente beslist uiterlijk op 1 november 2025.
  • Subsidies tot € 25.000 worden in één keer betaald.
  • Hogere bedragen worden in twee termijnen betaald (bij start en na 6 maanden).

Indien uw aanvraag wordt afgewezen kunt u tot 6 weken nadat u de brief heeft ontvangen in bezwaar.

Tussenrapportages, verantwoording en vaststelling:

Tussentijdse rapportages en vaststellingsverzoeken doet u via het digitale aanvraagformulier op de website van de gemeente.

  • Als u meer dan € 25.000 subsidie ontvangt, moet u tussentijds rapporteren.
  • Uw verzoek tot vaststelling moet uiterlijk op 31 maart 2027 worden ingediend.
  • De gemeente stelt uw subsidie binnen 8 weken vast.

De gemeente wil inzicht in wat met de subsidie is gedaan. Voor alle subsidiebedragen wil de gemeente bij de verantwoording graag inzicht in:

  • hoeveel personen zijn bereikt tijdens de subsidieperiode;
  • hoeveel personen zijn uitgevallen.
  • de klanttevredenheid.

Houdt u hier dus bij de start van uw activiteiten rekening mee, zodat u deze informatie bij de verantwoording kunt aanleveren.

Afhankelijk van de hoogte van de subsidie moet ook de onderstaande informatie worden aangeleverd.

Bij subsidies van meer dan € 5.000 en ten hoogste € 25.000 

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting of een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie en afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.

Bij subsidies van meer dan € 25.000

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.

Bij subsidies van meer dan € 100.000 per jaar

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.
  • Een controleverklaring over de eindverantwoording opgesteld door een onafhankelijke accountant.

Belangrijk om te weten

  • Deze regeling geldt als aanvulling op de Algemene subsidieverordening gemeente Wassenaar 2025 en de Algemene wet bestuursrecht
  • De gemeente kan uw aanvraag (deels) weigeren als uw plannen niet passen bij de doelen van de gemeente of als de gemeente vindt dat u de subsidie niet nodig heeft, bijvoorbeeld omdat uw organisatie beschikt over hoge reserves.
  • De gemeente stelt elk jaar een maximaal bedrag (subsidieplafond) beschikbaar voor de subsidie. Als er meer aanvragen zijn dan geld beschikbaar is, dan worden de aanvragen vergeleken en gerangschikt op basis van een puntensysteem. Het beoordelingsproces staat verder uitgelegd in de artikelsgewijze toelichting van de regeling bij artikel 6.
  • Investeringskosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

Relevante regelgeving

Subsidieregeling Kunst en Cultuur

Voor wie is deze subsidie?

De gemeente Wassenaar wil dat meer mensen kunnen meedoen aan kunst en cultuur. Daarom is er een subsidie beschikbaar voor stichtingen en verenigingen die activiteiten organiseren op dit gebied. Natuurlijke personen kunnen zich wenden tot het Fonds Wassenaar. Deze regeling valt onder de Algemene subsidieverordening gemeente Wassenaar 2025 (hierna: Asv). De regeling wijkt op sommige punten af van de Asv, bijvoorbeeld bij de aanvraagtermijn en beoordelingswijze.

Ook gelden aanvullende regels, zoals:
- Voor subsidies boven € 100.000 geldt de Governancecode Cultuur 2019.
- Bij activiteiten met kwetsbare personen is een VOG verplicht voor beroepskrachten en vrijwilligers.


Wat is het doel van deze regeling?

De subsidie is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan:
- deelname van inwoners aan kunst en cultuur;
- sociale verbinding in de gemeente, en;
- een gevarieerd en hoogwaardig cultureel veld. 


Welke activiteiten komen in aanmerking?

U kunt subsidie aanvragen voor bijvoorbeeld:
- voorstellingen, concerten of optredens;
- tentoonstellingen;
- educatieve of interactieve projecten;
- samenwerkingen met andere culturele organisaties.

De activiteit moet in Wassenaar plaatsvinden en in 2026 worden uitgevoerd.


Hoe werkt het aanvragen van subsidie?

Wat heeft u nodig?
- Een plan met beschrijving van de activiteit.
- Een begroting (met eventuele andere inkomsten).
- Inzicht in het eigen vermogen van uw organisatie.
- Een toelichting op hoe uw activiteit bijdraagt aan de doelstellingen van de regeling.

Wanneer kunt u de subsidie aanvragen?

Voor activiteiten in 2026 kunt u subsidie aanvragen tussen 1 mei 2025 en 1 augustus 2025.
Vanaf 2026 is de aanvraagperiode ieder jaar van 1 maart tot 1 juni.

Hoe wordt de subsidie verdeeld?

Als er meer aanvragen zijn dan beschikbare middelen:
- Krijgt elke aanvraag punten op basis van vooraf vastgestelde criteria.
- De aanvragen met de meeste punten worden als eerste toegekend.
- Bij een gelijke score kan het lot beslissen.

Let op: de subsidie wordt alleen toegekend als de gemeentelijke begroting dat toelaat.


Verantwoording

Na afloop van uw project moet u de gemeente vertellen wat u met de subsidie heeft gedaan en daarbij informatie geven over:
- het aantal deelnemers;
- het aantal georganiseerde evenementen;
- de besteding van het geld (bij afwijking van meer dan 10% van de begroting).
U kunt uw verantwoording doen via de website van de gemeente.

Subsidieregeling Sociaal Team Wassenaar

De gemeente geeft subsidie aan organisaties in het Sociaal Team Wassenaar om te werken aan, onder andere, een betere toegang tot informatie, advies, ondersteuning, hulp en zorg, het voorkomen van problemen (zoals schulden of eenzaamheid), en gelijke kansen voor inwoners in Wassenaar.
De regeling is gebaseerd op het beleidsplan Sociaal Domein en de Algemene subsidieverordening Wassenaar 2025.
Indien u convenantpartner bent van het Sociaal Team Wassenaar kunt via de Subsidieregeling Sociaal Team Wassenaar 2025 subsidie aanvragen.
Voor het subsidiejaar 2026 kunt u subsidie aanvragen tussen 1 mei en 1 augustus 2025.
De onderstaande informatie is bedoeld om het aanvraagproces te vergemakkelijken, maar is geen vervanging van de regelgeving en de beschikking. Bij vragen kunt u contact opnemen via subsidies@wassenaar.nl

Waar moet uw organisatie aan voldoen?

Uw organisatie moet:

  • een rechtspersoon zijn (bijv. stichting of vereniging),
  • het samenwerkingsconvenant Sociaal Team Wassenaar 2025–2027 hebben ondertekend,
  • doelen en activiteiten hebben die passen bij het beleid van de gemeente,
  • personeel en vrijwilligers hebben met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG),
  • bij subsidie boven € 100.000: werken volgens de Governancecode Sociaal Werk of vergelijkbare principes van goed bestuur. 

Hoe doet u een aanvraag?

U doet de aanvraag via het digitale aanvraagformulier van de gemeente. U kunt dit formulier tussentijds opslaan. Wij raden u aan de subsidieregeling Sociaal Team Wassenaar gemeente Wassenaar 2025 voorafgaand aan het indienen van de aanvraag goed te lezen. Zorg dat u de volgende informatie bij de hand heeft:

  • Een beschrijving van wat u gaat doen en wat u daarmee wil bereiken voor de inwoners van Wassenaar.
  • Hoe deze resultaten inzichtelijk worden gemaakt.
  • Een korte toelichting per criterium (bijv. over kennis en ervaring). Let op: voor hogere subsidieaanvragen gelden aanvullende criteria. Zie de toelichting bij de regeling en het aanvraagformulier.
  • Een begroting en dekkingsplan van de kosten, met daarin een uitsplitsing in kosten voor personeel en activiteiten, een prijs per FTE en de overheadkosten. Of, indien gebruik wordt gemaakt van een integrale kostprijs; een toelichting op de berekening daarvan.
  • Het bankrekeningnummer van uw organisatie en een kopie bankafschrift.
  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel van de aanvrager.

Bij subsidies van meer dan € 50.000 moet u ook het volgende aanleveren:

  • Het meest recente jaaroverzicht of jaarrekening.
  • Het eigen vermogen van de organisatie moet duidelijk aangegeven zijn in het jaaroverzicht of de jaarrekening.

Vraagt uw organisatie voor de eerste keer subsidie aan bij de gemeente? Dan indien mogelijk ook:

  • een kopie van de meest actuele statuten.
  • het meest recente jaarverslag en de meest recente jaarrekening.

Hoe gaat het verder na uw aanvraag?

  • De gemeente beslist uiterlijk op 1 november 2025.
  • Subsidies tot € 25.000 worden in één keer betaald.
  • Hogere bedragen worden in twee termijnen betaald (bij start en na 6 maanden).
  • Indien uw aanvraag wordt afgewezen kunt u tot 6 weken nadat u de brief heeft ontvangen in bezwaar.

Tussenrapportages, verantwoording en vaststelling:

Tussentijdse rapportages en vaststellingsverzoeken doet u via het digitale aanvraagformulier op de website van de gemeente.

  • Als u meer dan € 25.000 subsidie ontvangt, moet u tussentijds rapporteren.
  • Uw verzoek tot vaststelling moet uiterlijk op 31 maart 2027 worden ingediend.
  • De gemeente stelt uw subsidie binnen 8 weken vast. 

De gemeente wil inzicht in wat met de subsidie is gedaan. Voor alle subsidiebedragen wil de gemeente bij de verantwoording graag inzicht in:

  • hoeveel personen zijn bereikt tijdens de subsidieperiode;
  • hoeveel personen zijn uitgevallen.
  • de klanttevredenheid.

Houdt u hier dus bij de start van uw activiteiten rekening mee, zodat u deze informatie bij de verantwoording kunt aanleveren.

Afhankelijk van de hoogte van de subsidie moet ook de onderstaande informatie worden aangeleverd.

Bij subsidies van meer dan € 5.000 en ten hoogste € 25.000  

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting of een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie en afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.

Bij subsidies van meer dan € 25.000

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.

Bij subsidies van meer dan € 100.000 per jaar

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.
  • Een controleverklaring over de eindverantwoording opgesteld door een onafhankelijke accountant.

Belangrijk om te weten

  • Deze regeling geldt als aanvulling op de Algemene subsidieverordening gemeente Wassenaar 2025 en de Algemene wet bestuursrecht
  • De gemeente kan uw aanvraag (deels) weigeren als uw plannen niet passen bij de doelen van de gemeente of als de gemeente vindt dat u de subsidie niet nodig heeft, bijvoorbeeld omdat uw organisatie beschikt over hoge reserves.
  • De gemeente stelt elk jaar een maximaal bedrag (subsidieplafond) beschikbaar voor de subsidie. Als er meer aanvragen zijn dan geld beschikbaar is, dan worden de aanvragen vergeleken en gerangschikt op basis van een puntensysteem. Het beoordelingsproces staat verder uitgelegd in de artikelsgewijze toelichting van de regeling bij artikel 6.
  • Investeringskosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

Relevante regelgeving

Subsidieregeling Welzijn en Jeugd

De gemeente geeft subsidie aan organisaties om te voorkomen dat bij jeugdigen en hun gezinnen vermijdbare ondersteunings-, hulp- of zorgvragen ontstaan.
Voor het subsidiejaar 2026 kunt u subsidie aanvragen tussen 1 mei en 1 augustus 2025. 
De onderstaande informatie is bedoeld om het aanvraagproces te vergemakkelijken, maar is geen vervanging van de regelgeving en de beschikking. Bij vragen kunt u contact opnemen via subsidies@wassenaar.nl

Waar moet uw organisatie aan voldoen?

Uw organisatie moet:

  • een rechtspersoon zijn (bijv. stichting of vereniging),
  • doelen en activiteiten hebben die passen bij het beleidsplan Sociaal Domein van de gemeente,
  • indien wordt gewerkt met kwetsbare personen moeten personeel en vrijwilligers beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG),
  • bij subsidie boven € 100.000: werken volgens de Governancecode Sociaal Werk of vergelijkbare principes van goed bestuur. 

Subsidieaanvragen voor eenmalige activiteiten van minder dan € 2.500 moeten eerst worden gedaan bij het Fonds Wassenaar. Pas als de aanvraag daar wordt afgewezen wordt deze beoordeeld door de gemeente.

Hoe doet u een aanvraag?

U doet de aanvraag via het digitale aanvraagformulier van de gemeente. U kunt dit formulier tussentijds opslaan. Wij raden u aan de subsidieregeling Welzijn jeugd gemeente Wassenaar 2025 voorafgaand aan het indienen van de aanvraag goed te lezen. Zorg dat u de volgende informatie bij de hand heeft:

  • Een beschrijving van wat u gaat doen en wat u daarmee wil bereiken voor de inwoners van Wassenaar.
  • Hoe deze resultaten inzichtelijk worden gemaakt.
  • Een korte toelichting per criterium (bijv. over kennis en ervaring). Let op: voor hogere subsidieaanvragen gelden aanvullende criteria. Zie de toelichting bij de regeling en het aanvraagformulier.
  • Een begroting en dekkingsplan van de kosten, met daarin een uitsplitsing in kosten voor personeel en activiteiten, een prijs per FTE en de overheadkosten. Of, indien gebruik wordt gemaakt van een integrale kostprijs; een toelichting op de berekening daarvan.
  • Het bankrekeningnummer van uw organisatie en een kopie bankafschrift.
  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel van de aanvrager.

Bij subsidies van meer dan € 50.000 moet u ook het volgende aanleveren:

  • Het meest recente jaaroverzicht of jaarrekening.
  • Het eigen vermogen van de organisatie moet duidelijk aangegeven zijn in het jaaroverzicht of de jaarrekening.

 Vraagt uw organisatie voor de eerste keer subsidie aan bij de gemeente? Dan indien mogelijk ook:

  • een kopie van de meest actuele statuten.
  • het meest recente jaarverslag en de meest recente jaarrekening.

Hoe gaat het verder na uw aanvraag?

  • De gemeente beslist uiterlijk op 1 november 2025.
  • Subsidies tot € 25.000 worden in één keer betaald.
  • Hogere bedragen worden in twee termijnen betaald (bij start en na 6 maanden).

Indien uw aanvraag wordt afgewezen kunt u tot 6 weken nadat u de brief heeft ontvangen in bezwaar.

Tussenrapportages, verantwoording en vaststelling:

Tussentijdse rapportages en vaststellingsverzoeken doet u via het digitale aanvraagformulier op de website van de gemeente.

  • Als u meer dan € 25.000 subsidie ontvangt, moet u tussentijds rapporteren.
  • Uw verzoek tot vaststelling moet uiterlijk op 31 maart 2027 worden ingediend.
  • De gemeente stelt uw subsidie binnen 8 weken vast.

De gemeente wil inzicht in wat met de subsidie is gedaan. Voor alle subsidiebedragen wil de gemeente bij de verantwoording graag inzicht in:

  • hoeveel personen zijn bereikt tijdens de subsidieperiode;
  • hoeveel personen zijn uitgevallen.
  • de klanttevredenheid.

Houdt u hier dus bij de start van uw activiteiten rekening mee, zodat u deze informatie bij de verantwoording kunt aanleveren.

Afhankelijk van de hoogte van de subsidie moet ook de onderstaande informatie worden aangeleverd.

Bij subsidies van meer dan € 5.000 en ten hoogste € 25.000 

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting of een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie en afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.

Bij subsidies van meer dan € 25.000

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.

Bij subsidies van meer dan € 100.000 per jaar

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.
  • Een controleverklaring over de eindverantwoording opgesteld door een onafhankelijke accountant.

Belangrijk om te weten

  • Deze regeling geldt als aanvulling op de Algemene subsidieverordening gemeente Wassenaar 2025 en de Algemene wet bestuursrecht
  • De gemeente kan uw aanvraag (deels) weigeren als uw plannen niet passen bij de doelen van de gemeente of als de gemeente vindt dat u de subsidie niet nodig heeft, bijvoorbeeld omdat uw organisatie beschikt over hoge reserves.
  • De gemeente stelt elk jaar een maximaal bedrag (subsidieplafond) beschikbaar voor de subsidie. Als er meer aanvragen zijn dan geld beschikbaar is, dan worden de aanvragen vergeleken en gerangschikt op basis van een puntensysteem. Het beoordelingsproces staat verder uitgelegd in de artikelsgewijze toelichting van de regeling bij artikel 6.
  • Investeringskosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

Relevante regelgeving

Subsidieregeling Welzijn 18+

De gemeente geeft subsidie aan organisaties om te voorkomen dat bij volwassenen en ouderen vermijdbare ondersteunings-, hulp- of zorgvragen ontstaan.
Voor het subsidiejaar 2026 kunt u subsidie aanvragen tussen 1 mei en 1 augustus 2025.
De onderstaande informatie is bedoeld om het aanvraagproces te vergemakkelijken, maar is geen vervanging van de regelgeving en de beschikking. Bij vragen kunt u contact opnemen via subsidies@wassenaar.nl

Waar moet uw organisatie aan voldoen?

Uw organisatie moet:

  • een rechtspersoon zijn (bijv. stichting of vereniging),
  • doelen en activiteiten hebben die passen bij het beleidsplan Sociaal Domein van de gemeente,
  • indien wordt gewerkt met kwetsbare personen moeten personeel en vrijwilligers beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG),
  • bij subsidie boven € 100.000: werken volgens de Governancecode Sociaal Werk of vergelijkbare principes van goed bestuur. 

Subsidieaanvragen voor eenmalige activiteiten van minder dan € 2.500 moeten eerst worden gedaan bij het Fonds Wassenaar. Pas als de aanvraag daar wordt afgewezen wordt deze beoordeeld door de gemeente.

Hoe doet u een aanvraag?

U doet de aanvraag via het digitale aanvraagformulier van de gemeente. U kunt dit formulier tussentijds opslaan. Zorg dat u de volgende informatie bij de hand heeft:

  • Een beschrijving van wat u gaat doen en wat u daarmee wil bereiken voor de inwoners van Wassenaar.
  • Hoe deze resultaten inzichtelijk worden gemaakt.
  • Een korte toelichting per criterium (bijv. over kennis en ervaring). : Let op: voor hogere subsidieaanvragen gelden aanvullende criteria. Zie de toelichting bij de regeling en het aanvraagformulier.
  • Een begroting en dekkingsplan van de kosten, met daarin een uitsplitsing in kosten voor personeel en activiteiten, een prijs per FTE en de overheadkosten. Of, indien gebruik wordt gemaakt van een integrale kostprijs; een toelichting op de berekening daarvan.
  • Het bankrekeningnummer van uw organisatie en een kopie bankafschrift.
  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel van de aanvrager.

Bij subsidies van meer dan € 50.000 moet u ook het volgende aanleveren:

  • Het meest recente jaaroverzicht of jaarrekening.
  • Het eigen vermogen van de organisatie moet duidelijk aangegeven zijn in het jaaroverzicht of de jaarrekening.

Vraagt uw organisatie voor de eerste keer subsidie aan bij de gemeente? Dan indien mogelijk ook:

  • een kopie van de meest actuele statuten.
  • het meest recente jaarverslag en de meest recente jaarrekening.

Hoe gaat het verder na uw aanvraag?

  • De gemeente beslist uiterlijk op 1 november 2025.
  • Subsidies tot € 25.000 worden in één keer betaald.
  • Hogere bedragen worden in twee termijnen betaald (bij start en na 6 maanden).

Indien uw aanvraag wordt afgewezen kunt u tot 6 weken nadat u de brief heeft ontvangen in bezwaar.

Tussenrapportages, verantwoording en vaststelling:

Tussentijdse rapportages en vaststellingsverzoeken doet u via het digitale aanvraagformulier op de website van de gemeente.

  • Als u meer dan € 25.000 subsidie ontvangt, moet u tussentijds rapporteren.
  • Uw verzoek tot vaststelling moet uiterlijk op 31 maart 2027 worden ingediend.
  • De gemeente stelt uw subsidie binnen 8 weken vast.

 De gemeente wil inzicht in wat met de subsidie is gedaan. Voor alle subsidiebedragen wil de gemeente bij de verantwoording graag inzicht in:

  • hoeveel personen zijn bereikt tijdens de subsidieperiode;
  • hoeveel personen zijn uitgevallen.
  • de klanttevredenheid.

Houdt u hier dus bij de start van uw activiteiten rekening mee, zodat u deze informatie bij de verantwoording kunt aanleveren.

Afhankelijk van de hoogte van de subsidie moet ook de onderstaande informatie worden aangeleverd.

Bij subsidies van meer dan € 5.000 en ten hoogste € 25.000 

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting of een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie en afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.

Bij subsidies van meer dan € 25.000

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.

Bij subsidies van meer dan € 100.000 per jaar

  • Een verslag van de activiteiten en wat daarmee is bereikt;
  • Een overzicht van de gemaakte kosten ten opzichte van de begroting waarbij afwijkingen in realisatie ten opzichte van begroting van meer dan 10% worden toegelicht.
  • Een jaarrekening waarin de besteding van de subsidie wordt toegelicht.
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording.
  • Een controleverklaring over de eindverantwoording opgesteld door een onafhankelijke accountant.

Belangrijk om te weten

  • Deze regeling geldt als aanvulling op de Algemene subsidieverordening gemeente Wassenaar 2025 en de Algemene wet bestuursrecht
  • De gemeente kan uw aanvraag (deels) weigeren als uw plannen niet passen bij de doelen van de gemeente of als de gemeente vindt dat u de subsidie niet nodig heeft, bijvoorbeeld omdat uw organisatie beschikt over hoge reserves.
  • De gemeente stelt elk jaar een maximaal bedrag (subsidieplafond) beschikbaar voor de subsidie. Als er meer aanvragen zijn dan geld beschikbaar is, dan worden de aanvragen vergeleken en gerangschikt op basis van een puntensysteem. Het beoordelingsproces staat verder uitgelegd in de artikelsgewijze toelichting van de regeling bij artikel 6.
  • Investeringskosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

Relevante regelgeving

Subsidieregeling Instandhouding erfgoed

Bent u eigenaar van een cultuurhistorisch object in de gemeente Wassenaar? Dan kunt u subsidie aanvragen voor een bouwkundige inspectie via de Subsidieregeling Instandhouding erfgoed 2025. Deze regeling helpt bij het behoud van waardevolle gebouwen en erfgoed in onze gemeente.

Waar gaat de regeling over?

De subsidie is bedoeld voor bouwkundige inspecties van monumenten. Zo’n inspectie laat zien welk onderhoud nodig is om uw pand in goede staat te houden. De inspectie moet gedaan worden door een erkend en deskundig bureau dat werkt zonder winstoogmerk. Het doel is: vroegtijdig onderhoud om verval te voorkomen, op een sobere en doelmatige manier.

Deze regeling sluit aan bij de Algemene subsidieverordening Wassenaar 2025.

Hoe werkt het?

  • De subsidie is alleen voor particuliere eigenaren van cultuurhistorische objecten (zoals rijks- of gemeentelijke monumenten) in de gemeente Wassenaar;
  • U krijgt maximaal € 1.000 terug voor de kosten van het onderzoeksrapport voor de bouwkundige inspectie;
  • Er is een subsidieplafond: als het geld op is, worden geen nieuwe aanvragen meer toegekend;
  • Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Wat heb ik nodig?

Bij uw aanvraag moet u de volgende documenten aanleveren:

  1. Het inspectierapport van de bouwkundige inspectie.
  2. De factuur en een betaalbewijs.
  3. Uw bankrekeningnummer.
  4. Een bankafschrift of kopie van uw bankpas (ter controle van uw gegevens).

Let op: de inspectie moet zijn uitgevoerd door een ERM-gekwalificeerd bureau, of een ander bureau dat door het college als voldoende deskundig wordt gekwalificeerd.

Wat moet ik doen?

  1. Laat eerst een bouwkundige inspectie uitvoeren door een erkend bureau.
  2. Vraag binnen acht weken na de bouwkundige inspectie de subsidie aan.
  3. Gebruik het officiële aanvraagformulier van de gemeente (als dit beschikbaar is).
  4. Dien de aanvraag schriftelijk in bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar.

Belangrijke voorwaarden

  • Deze regeling is een aanvulling op de Algemene subsidieverordening Wassenaar 2025 (Asv).
  • De subsidie wordt direct vastgesteld en uitbetaald (u hoeft dus niet later nog verantwoording af te leggen).
  • Er geldt een hardheidsclausule: de gemeente kan afwijken van de subsidieregeling, als de regels onevenredige gevolgen hebben in verhouding tot de te dienen belangen.

De regeling geldt vanaf 1 januari 2025 en wordt geëvalueerd in 2026.

Heeft deze informatie u geholpen?