Sociale huurwoning, urgentieverklaring
Wat is het?
Als u in een noodsituatie zit en met spoed een woning nodig hebt, kunt u een urgentieverklaring aanvragen. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij het zoeken naar een sociale huurwoning. U kunt bijvoorbeeld een urgentieverklaring nodig hebben als:
- uw relatie voorbij is en u - met uw kind(eren) - het huis uit moet
- er geldproblemen zijn die niet uw schuld zijn en die u niet hebt kunnen voorkomen
- u ernstig ziek bent en u niet meer in uw huis kunt wonen
- uw huis wordt gesloopt
De voorwaarden en eisen voor een urgentieverklaring vindt u in de Huisvestingsverordening Wassenaar 2019 (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-154882.html(externe link)).
Hoe werkt het?
Er gelden strenge voorwaarden bij een urgentieverklaring. De urgentieverklaring of voorrangsverklaring is daarom alleen voor:
- Aanvrager(s) is 18 jaar of ouder.
- Aanvrager(s) heeft de Nederlandse nationaliteit of geldige verblijfsvergunning.
- mensen die inwoner zijn van Wassenaar en ook tenminste twee jaar aaneengesloten staan ingeschreven in het BRP op een woonadres in Wassenaar.
- die buiten hun schuld in een noodsituatie zitten (gezinsuitbreiding of het beëindigen van een relatie geldt niet als een noodsituatie.
- en waarvoor andere woonruimte noodzakelijk is.
Wat moet ik doen?
Vanaf 1 september 2016 moet een aanvraag voor een voorrangsverklaring worden ingediend bij één van de woningcorporaties in de gemeente Wassenaar.
Contactgegevens woningcorporaties:
Wat kost het?
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voorrangsverklaring bent u op grond van de Legesverordening van de gemeente Wassenaar leges verschuldigd. De legeskosten bedragen € 89,55 (2023). Deze betaalt u bij de woningcorporatie.