Belangrijk voor gebouweigenaren: hoe komt de brandweer binnen?

Vanaf 1 januari 2026 stopt Brandweer Haaglanden met het gebruik van sleutelbuizen en -kluizen. Gebouweigenaren of beheerders moeten zelf zorgen voor een andere manier waarop de brandweer naar binnen kan bij een noodsituatie. 

De brandweer komt natuurlijk zo snel mogelijk helpen bij brand of een ander incident. Maar als er geen goede toegang is geregeld, moet de brandweer de deur forceren. Dit kan zorgen voor vertraging bij de hulpverlening en de schade die dan ontstaat, wordt niet vergoed, omdat de brandweer haar wettelijke taak uitvoert.

Wat betekent dit voor u?

Als eigenaar van een pand met een verplichte sleutelbuis en een doormelding OMS, moet u vóór 1 januari 2026 zorgen voor een andere manier waarop de brandweer naar binnen kan. Bij panden waar een sleutelbuis niet verplicht is, zal de brandweer geen gebruik meer maken van de sleutelbuis, ook als die er wel is.

Twee soorten gebouwen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee categorieën gebouwen met betrekking tot het doormelden naar meldkamer brandweer:

  1. Gebouwen met verplichte doormelding. 
    Van toepassing op gebouwen met kwetsbare groepen (zoals zorginstellingen, kinderdagverblijven en hotels) en specifieke risico’s.
    - Hier is het verplicht dat de brandweer snel en veilig naar binnen kan.
    - De ingang moet automatisch worden ontgrendeld bij een brandmelding, of via een systeem dat is afgestemd met de brandweer.
     
  2. Gebouwen zonder verplichte doormelding. 
    Bijvoorbeeld kantoren of winkels.
    - Hier is een toegangsvoorziening niet verplicht, maar wel verstandig.

Wat zijn de eisen voor een goede toegangsvoorziening?

  • De brandweer moet 24/7 snel en veilig naar binnen kunnen, zonder eigen gereedschap.
  • Het systeem moet minstens 30 minuten blijven werken bij stroomuitval.
  • U moet het beheer en onderhoud van het systeem vastleggen in het logboek van het gebouw.
  • U moet de manier van toegang vooraf afstemmen met Brandweer Haaglanden via: sleutelbuis@vrh.nl

Voorbeelden van goede oplossingen

  • Een beheerder of medewerker is binnen 15 minuten aanwezig om de deur te openen.
  • De deur wordt automatisch ontsloten bij een brandmelding.
  • Een video-intercom met deurontgrendeling, waarbij altijd iemand bereikbaar is.
  • U mag ook zelf een oplossing bedenken en deze voorleggen aan Brandweer Haaglanden.

Sleutelbuis leeghalen

Als er een nieuwe toegangsvoorziening is geplaatst of opgezet, moet u de sleutelbuis leegmaken. Gebruik hiervoor de sleutel die u bij de installatie heeft ontvangen. Heeft u deze sleutel niet meer? Stuur dan een e-mail naar rbindewijk@vrh.nl met een verzoek om uw sleutelbuis leeg te halen.

Nog niets geregeld?

Heeft u bij een incident geen toegang geregeld? Dan zal de brandweer de toegang forceren om hulp te kunnen bieden. Schade die daarbij ontstaat, is, zoals eerder aangegeven, voor eigen rekening. De brandweer voert haar wettelijk taak uit en gemaakte schade is niet op de brandweer te verhalen.