In 2024 verlopen veel Nederlandse paspoorten en ID-kaarten. De gemeente verwacht daarom veel aanvragen en eventueel langere wachttijden. U krijgt een brief wanneer uw document binnenkort verloopt. 

Maak op tijd uw afspraak

Houd de verloopdatum van uw reisdocumenten goed in de gaten en maak op tijd een afspraak. Houd er rekening mee dat het langer kan duren dan normaal voordat u terecht kunt omdat veel mensen een afspraak maken. 

Zorg voor de juiste documenten

Zorg ervoor dat u alle juiste documenten meeneemt naar uw afspraak. Van de inwoners die op afspraak komen, heeft 7% één of meer van de benodigde documenten niet bij zich. Dit kan een verklaring van een gezagsdrager zijn of bijvoorbeeld het oude paspoort of ID-kaart dat moet worden ingeleverd. Ook deze mensen moeten een nieuwe afspraak maken. 

Wanneer u een afspraak maakt, krijgt u een overzicht welke documenten u mee moet nemen naar de afspraak. Lees dit goed door en zorg ervoor dat u deze documenten allemaal bij u heeft. Meet van te voren ook de lengte van de kinderen op. Zo kunnen we u snel helpen aan de juiste documenten. En voorkomen we met elkaar extra drukte en wachttijden.  

Kom op tijd of verzet uw afspraak wanneer u onverwachts niet kunt

We vragen u om op tijd op uw afspraak te komen om lange wachttijden te voorkomen. Helaas komt 11% te laat of verschijnt niet op de afspraak. Als u te laat komt, kunnen we u helaas niet helpen. We vragen u daarom om op tijd op uw afspraak te komen of uw afspraak te verzetten wanneer u niet kunt. We kunnen dan iemand anders helpen die een reisdocument nodig heeft. 

Meerdere reisdocumenten? Kijk welke u nodig heeft

Sommige mensen hebben zowel een paspoort als een ID-kaart. Kijk welk document u het dringendst nodig heeft en verleng dat document als eerste. Door de aanvragen te spreiden kunnen we u en andere inwoners sneller helpen aan een nieuw reisdocument. 

We doen er alles aan om u snel en op tijd te helpen. Maar door de drukte kunnen we niet altijd garanderen dat u binnen twee weken uw nieuwe reisdocument heeft. Wij vragen uw begrip hiervoor.